Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Schaakclub.net - Online Schaakclub  |  Topic: Fout in partij.
Pagina's: [1]   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Fout in partij.  (gelezen 374 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sinterkleus
Pion
*

Bekijk profiel
« Gepost op: Maart 05, 2010, 07:40:23 »

In Partij nr. 296801 overkomt me het volgende: ik ga met een witte een pion van B2 naar B4, vervolgens wordt deze pion geslagen door een zwarte pion welke mij slaat van A4 naar B3.
Hoe is dit mogelijk omdat mijn pion op B4 stond en niet op B3 ?
Dylan
Toernooileider
Loper

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Maart 08, 2010, 07:10:31 »

Dat overkomt wel meer mensen Lachebek en is geen fout. Even ergens zoeken in de regels voor het schaakspel.

Je hoeft niet altijd alles te verklaren want voor je het weet verklaar je elkaar de oorlog
james1382
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Maart 08, 2010, 08:25:17 »

dat klopt, niet veel spelers passen deze variant toe.

als de pion van de tegenpartij op jou vierde lijn staat en je zet de pion dan voor de eerste keer 2 vakjes vooruit mag hij je kruiselinks slaan;  maar alleen als je pion 2 vakjes doet uit beginpositie.

zelfde geldt voor jou, als jij al met je pion op zijn 4 lijn staat en hij dan 2 vakjes vooruitgaat,, heb jij de keus
Tomvb
Pion
*

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Maart 08, 2010, 11:14:38 »

De pion werd en passant (Fr. in het voorbijgaan, terloops) geslagen. Een pion kan alleen en passant geslagen worden direct nadat hij twee velden vooruit is gegaan. Doet de tegenstander eerst een andere zet, dan kan hij de pion niet meer en passant slaan.
Pagina's: [1]   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Schaakclub.net - Online Schaakclub  |  Topic: Fout in partij.
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte