Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Schaakclub.net - Online Schaakclub  |  Topic: Schaakclub.net gisteren uit de lucht?
Pagina's: [1]   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Schaakclub.net gisteren uit de lucht?  (gelezen 1695 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Tomvb
Pion
*

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Gepost op: Juli 20, 2009, 07:51:10 »

Ik had gisteren de hele dag geprobeerd op Schaakclub.net te komen, maar iedere keer kreeg ik de melding dat de website niet bekend is. Het vreemde was dat ik deze melding ook bij een andere site kreeg. Ik vraag mij dus af of de technische storing bij mijn provider of bij Schaakclub.net lag.

Groetjes,

Tom
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 20, 2009, 11:30:20 »

hello Tom,

Ik heb zondag en zaterdag hetzelfde waargenomen. Is vanaf gisterenavond OK doch. Heb echter geen uren.
Wat ik ook nog zag is dat beide sites(schaakclub & schaakforum) niet antwoordden.

Het zal hoogstwaarschijnlijk aan de server zelf gelegen hebben daar de panne vrij lang was en leaseweb een uptime van 99.999 percent van de tijd heeft(+/- 5 min per jaar down) en het deze nog zal verbeteren.

Heb deze morgen dus wat gesnuffeld om adhv een paar sites een eventuele volgende keer de "panne" makkelijk te kunnen localiseren.

sites op zelfde IP/server:
www.schaakclub.net
www.schaakforum.net
www.hikari.be

sites in zelfde IP bloc:
http://85.17.97.20/

sites in andere IP blocs:
www.heineken.nl
www.rijksmuseum.nl
www.123video.nl

aangekondigde maintenancewerken:
http://twitter.com/leaseweb

mvg,

Yoko

ps: indien je zelf wil checken moet je wel deze links apart bewaren (mail ofzo) want je zal er desgevallend niet meer aankunnen..
Geoffrey
Paard

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 20, 2009, 08:12:17 »

Beste,

Ik zit momenteel met een vrij zwaar probleem wat de server betreft...

Het is zo dat mijn e-mailadres (geoffrey at schaakforum.net) gebruikt wordt om spam te verzenden... de spam zelf wordt niet verzonden via onze server, maar ze zetten wel mijn mailadres in de FROM-header van het bericht.

Heel leuk allemaal... het gevolg is dat wanneer die spamberichten verstuurd worden aan niet-bestaande mailadressen, dan stuurt de mailserver die de mail aflevert voor het betreffende domein van het niet bestaande adres zijn "Undeliverable Mail" bericht wel naar mijn mailserver (want ze gebruiken mijn mailadres in het FROM-veld).

Nu komen er zoveel dergelijke mailberichten binnen, dat ze de hele server down halen.

Ik weet even niet wat ik moet doen... momenteel heb ik het e-mailadres (geoffrey at schaakforum.net) verwijderd (kan daar dus geen e-mail ontvangen op dit moment) waardoor in elk geval die mailberichten niet meer worden afgeleverd, maar dat belet natuurlijk niet dat andere servers communicatie vragen met mijn mailserver.

Ik heb ook het MX record van schaakforum.net verwijderd, maar ja, dat haalt niet veel uit aangezien de mailserver dezelfde server is als de host van schaakforum.net zelf.

Misschien zou het helpen mocht ik een niet bestaand adres opgeven voor de mailserver in het MX record? Dan zou het resolven van de mailserver voor het verzenden van mail aan adressen at schaakforum.net misschien mislukken?

Mocht er iemand een idee hebben, laat het zeker weten!!!! Want ik ben een beetje ten einde raad...

Het valse MX record heb ik nog niet geprobeerd, zou dat een optie kunnen zijn?

Alvast bedankt aan wie hierin kan helpen!!

Groeten,

Geoffrey
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 20, 2009, 11:30:27 »

1) Is de mailserver goed geconfigureerd?
http://www.gss.co.uk/news/article/495/go

2) wat te doen tegen een Joe Job?
*allerhande http://www.sitepoint.com/article/sabotage-coping-joe-job
*uitschakelen catchall mailboxes: http://www.pdfxp.com/pdf/www9-9gfi9-9com/whitepapers/ndr-spam.pdf
*filtering service via ander MX:  http://www.spamsoap.com/docs/Whitepaper_HowToDefuseEmailBomb.pdf
Tomvb
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 21, 2009, 07:51:20 »

Hi Yoko,

Bedankt voor de informatie. Ik ben in ieder geval blij, dat het niet aan mijn internet-verbinding lag.

Groeten,

Tom
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 21, 2009, 11:40:34 »

't is vooral Geoffrey dat we mogen bedanken, hij zal hier zeker wat tijd moeten in gestoken hebben om beide schaaksites terug werkende te krijgen en een structurele oplossing te zoeken..

Volgens mijn lectuur van gisteren duurt zoiets typisch een week, het zou dus bijna achter de rug zijn. En aangezien wat ons niet doodt on sterker maakt..leve schaakclub.net!
Geoffrey
Paard

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 21, 2009, 09:49:56 »

Nee, heel erg bedankt aan jou Yokozuna!!! Ik vind het super dat er mensen zijn die zich vrijwillig willen inzetten om deze schaakcommunity mee draaiende te houden!!!! Heel erg bedankt aan jou dus!! Ook voor het advies!!

Ik moest jullie maar eens wat vaker in de bloemetjes zetten!!! Ik ga eens nadenken over een leuke manier!! Knipoog

Ik heb een veel drastischere oplossing gekozen en de server weigert alle mail voor het domein schaakforum.net . Zal het na de zomer terug veranderen en dan eens zien.
Tomvb
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 21, 2009, 10:17:20 »

Bedankt aan beiden dus en leve de club!
Pagina's: [1]   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Schaakclub.net - Online Schaakclub  |  Topic: Schaakclub.net gisteren uit de lucht?
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte