Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: wat vind je van deze prachtige najdorf opening?
Poll
Vraag: vind je deze opening voor wit...
zeer goed - 2 (20%)
goed - 6 (60%)
matig - 2 (20%)
minder goed - 0 (0%)
slecht - 0 (0%)
Totaal aantal stemmen: 10

Pagina's: [1]   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: wat vind je van deze prachtige najdorf opening?  (gelezen 3979 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
eminem
Loper
**

Geslacht: Man

that's me!!!

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: Oktober 18, 2008, 09:32:54 »

Deze opening, de Najdorf genaamd, is een zeer bekende opening bij de grootmeesters. Deze opening is ook zeer gecompliceerd en heeft een vlijmscherpe kennis nodig. Degene die meestal het beste deze opening kent, voor wit of voor zwart, zal waarschijnlijk de partij winnen.
Wat vinden jullie van deze opening. Wat vind je goed voor wit of voor zwart? Of slecht...
Graag wat reacties hierop. Voor de spelers die nog nooit van deze opening gehoord hebben, heb ik hier nu de najdorf-opening ingegeven in een schaakprogramma en kan ik hem via pgn op de site plaatsen...
mvg,
simon

ps: de laatste zet is een fout van mij... Want Pxd4 natuurlijk  Knipoog
« Laatste verandering: Oktober 18, 2008, 09:40:15 door eminem » Gelogd
Jeremy
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 19, 2008, 07:17:47 »

Wit heeft wel zijn stukken lekker staan, maar zwart kan heel wat doen met zijn pionnen gecombineerd met zijn stukken bij de koningsstelling van wit, volgens mij...

(ik ben geen grootmeester  Lachen)
q
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 22, 2008, 12:00:23 »

De partij in de viewer is eigenlijk een drakenvariant,  geen Najdorf. De Najdorf ontstaat na de zetten 1. e4 c5 2.Pf3 d6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Pf6 5.Pc3 a6. Ik vind de Najdorf wel goed maar er is veel meer theoriekennis voor nodig dan voor andere openingen.
fabke007
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 29, 2008, 02:01:39 »

Dit is inderdaad geen najdorf maar een draak variant, namelijk Seamisch-Rauzer variant. Deze opening is inderdaad zeer gecomplexeerd en tevens zeer scherp. Als je deze volledig onder de knie wilt hebben ben je wel een paar jaar zoet. Maar het is een prachtige opening.
Je bent in ieder geval in een van de vele valletjes getrapt. Niets van aantrekken gebeurt bij mij zeer veel  Grijns
eminem
Loper
**

that's me!!!

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 29, 2008, 11:24:59 »

Dit is inderdaad geen najdorf maar een draak variant, namelijk Seamisch-Rauzer variant. Deze opening is inderdaad zeer gecomplexeerd en tevens zeer scherp. Als je deze volledig onder de knie wilt hebben ben je wel een paar jaar zoet. Maar het is een prachtige opening.
Je bent in ieder geval in een van de vele valletjes getrapt. Niets van aantrekken gebeurt bij mij zeer veel  Grijns
haha neen hoor, dit was een partij die ik zelf ingaf bij chessbase maar dat ik nooit speelde :p Lachen
het was een probeersel Lachebek
Ja, hier ben je idd lang mee zoet, maar wordt toch veel gebruikt. Wat is het verschil dan met najdorf :s?
fabke007
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 29, 2008, 11:54:44 »

Het verschil met de najdorf is bij de draak wordt er altijd gefianchetteerd (g6 en Lg7). Bij de najdorf wordt er meestal voortgegaan met e6 of e5. Hier wordt bijna nooit gefianchetteerd.
Holland-duck
Loper
**

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 16, 2009, 05:07:22 »

ff woordenboek erbij pakken!  moment....zo terug! Grijns
Pagina's: [1]   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: wat vind je van deze prachtige najdorf opening?
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte