Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: Simbase
Pagina's: [1]   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Simbase  (gelezen 4572 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Greenlove
Pion
*

Bekijk profiel
« Gepost op: September 05, 2008, 12:13:21 »

Als ergens een schaker besproken wordt, staat er vaak iets bij als "in de simbase staan er van deze speler x partijen".  Maar nergens een simbase te bespeuren.  Wat voor een mythisch ding is dat dan wel?  Google kan me de weg niet wijzen.  Wie wel?
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: September 05, 2008, 12:25:39 »

Wikipedia wist het!

"De schaakdatabase Simbase is een opslagplaats voor schaakpartijen.

De database bevatte in maart 2008 meer dan 12.000.000 schaakpartijen en is zover bekend de grootste in zijn soort. De partijen zijn afkomstig uit heel de wereld en worden voor een groot gedeelte verzameld via internet. Het zijn bord-, correspondentie-, en computerpartijen. Het bestand wordt bijna dagelijks aangevuld en regelmatig geschoond; het aantal dubbele partijen is dus minimaal. De schaakdatabase is opgebouwd in de NICbase code, door drie correspondentieschakers: Hartwig Kruse uit Duitsland en Joop Simmelink en Jaap van der Kooij uit Nederland."
Greenlove
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: September 05, 2008, 12:45:15 »

Ja, dat heb ik ook wel gevonden.  Maar waar is ze dan, die Simbase?  Twaalf miljoen partijen, maar kan jij er 1 uithalen?  Of zien hoeveel partijen er van die of die speler in zitten?
Tohallo
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: September 27, 2008, 02:35:16 »

Waar vind ik deze database ?
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: September 28, 2008, 01:19:54 »

Je zal ze als dusdanig niet vinden daar deze "niet-openbaar" is blijkbaar.
Zie volgend artikel bvb : http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Simbase

Wel heb ik bvb een overzicht gevonden van een van de 3 makers van de database met diverse statistieken van openingen en varianten door de decennia heen, partijen downloadbaar per opening, links, een collectie software,..,alsook een grote lijst spelers. Daar zijn echter vele gebroken links. Er wordt ook systematisch verwezen naar chessbase, chesshere en chessgames alsof simbase een filtering/bundeling is van deze drie..
http://www.jaapvanderkooij.nl/
Pagina's: [1]   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: Simbase
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte