Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: tips
Pagina's: [1]   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: tips  (gelezen 3101 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
michaelb
Pion
*

Bekijk profiel
« Gepost op: September 03, 2008, 05:21:27 »

kan iemand me tips geven over aanvallen?
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: September 03, 2008, 05:44:32 »

tipjes (van de sluier) die bij me opkomen in eerste instantie

*eerst wachten op de inval (inzicht verwerven in de positie, plan opstellen, bereken wat berekenbaar is, herbereken,..), en dan pas aanvallen

*andermans partijen (grootmeesters liefst) naspelen, en zien wanneer zij aanvallen, wat voor "patronen" er dan in het spel zitten ed..om ze zo zelf beter te kunnen herkennen

*strategische & tactische oefeningen uitvoeren..wederom om inzicht te verwerven, in het hoe/waar/wanneer etc..

*je eigen partijen analyseren, om te zien waar je tekort schiet (verdediging, aanval, theorie of begrip ervan, plannen maken in het algemeen,..?) zodat je je er kan op toeleggen

michaelb
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: September 03, 2008, 08:51:23 »

heel erg bedankt yoko en meer tips zijn altijd welkom
waldrast
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 11, 2008, 02:03:16 »

Yokozuna heeft het over partijen naspelen liefst van grootmeesters, waar kan men dan die partijen vandaan halen?
groetjes
W.

p.s. de spelingscontrole die op deze site staat werkt bij mij als engelse versie, klopt dit?
Snelschakererik
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 19, 2009, 06:34:08 »

Hoeveel uur trainen jullie schaak per dag?
hynder
Pion
*

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Februari 27, 2010, 07:56:42 »

hier kun je ook allerlei tips vinden :

http://www.chess.com/play?ref_id=2452823
leendertv
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Maart 04, 2010, 12:00:27 »

Ik ben me sinds een paar weekjes ook aan het verdiepen in het schaken....kan er nog niet veel van maar hoop dat dit wel gaat komen...

Ik merk dat veel info op internet gewoon nog te hoog gegrepen is als je net begin (bijvoorbeeld het bekijken van partijen van grootmeesters, dat begrijp ik gewoon nog niet). Wel probeer ik wat algemene tips te verzamelen en dit uit te proberen in mijn partijen. Vooral veel info van deze pagina: http://www.exeterchessclub.org.uk/index2.html
En de lessen en oefeningen in Chessmaster helpen me ook.
Voor mij helpt het enorm als ik goed bekijk wat de zwakke punten in de stelling van de tegenpartij zijn (en natuurlijk ook in de stelling van jezelf) en daar de aanval op richten. (bijvoorbeeld een stuk van de tegenpartij staat gedekt door één stuk, je jaagt gewoon het dekkende stuk weg en je kan het nu ongedekte stuk pakken)
En natuurlijk ook kijken of je simpele trucjes kan toepassen zoals forks en pins enzo...dat is een beetje het niveau waar ik nu op zit :p
Gewoon simpele dingetjes waar ik eerst helemaal niet op lette.
En nu ben ik een beetje aan het lezen over de bekende openingen die beginnen met e4 of d4 en wat daar dan de beste reactie op is....
Pagina's: [1]   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: tips
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte