Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: opening d4
Pagina's: [1]   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: opening d4  (gelezen 1474 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Nick
Pion
*

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Gepost op: Augustus 31, 2008, 09:25:15 »

Hoi,

Ik ben nieuw hier en nog relatief nieuw in het schaakgebeuren ook  Lachebek Ik ben net begonnen met een match correspondentie schaak. Ik dacht ik schrijf me in op een forum in de hoop van andere (meer ervaren mensen) iets bij te leren. Ik hoop dat mensen me willen helpen om het spel en de basis dames opening een beetje onder de knie te krijgen (het is altijd gemakkelijker om de mening van andere mensen te horen. Na loting is uitgekomen dat ik met wit speel en dus ook de eerste zet mag doen. Ik ben voor de dames opening gegaan hij heeft geantwoord met d7-d5. Ik ben van plan voor het klassieke damesgambiet te gaan (wat volgens mij inhoud: c4 gevolgd door Pc3) maar dan stel ik me open voor een aantal belangrijke openingen voor zwart, maar waar het mij altijd mis loopt is bij het aangenomen damesgambiet dit beperkt direct mijn beweging aan de linker flank (heb altijd problemen om die lastige pion weg te krijgen (op een iets of wat aanvaardbare manier qua positie)

Als je bedenkingen hebt of raad laat maar komen Grijns
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 31, 2008, 11:26:08 »

Hello, en welkom erbij!

Eerste raad: geen commentaar op lopende partijen. (wordt niet gedaan)

Tweede raad: een boekje?

Inderdaad, openingstheorie is iets enorms, moeilijk om zo maar op 123 samen te vatten.
Het feit of je al dan niet liever die of die variant zal spelen kan je enkel weten door de zaak te begrijpen..waarom de stukken/pionnen zo of zo komen te staan..of je dan agressief of solide dient te spelen..waar de aandachtspunten zich bevinden..wat de sleutelzetten zijn..etc etc..pas dan zal je kunnen kiezen waarvoor je echt wil gaan! En dat kost tijd, soms speel je jaren een bepaalde opening en kom je pas tot de conclusie dat die niets voor jou is omdat die of die variant te passief of agressief of gewoon onaangenaam is voor jou om te spelen, dan probeer je een andere opening uit..en uiteindelijk zal je wel je gading meoeten vinden..maar dit is een traag proces, met vallen op opstaan.

Alleszinds niet opgeven! Schaakspel is een mooi spel, en des te meer passie je erin legt, des te mooier het zal worden. Zet de partij naar jouw hand, geef het het karakter dat het jouwe is, het is waar ik naar streef, en al wat ik je toewens.

Pagina's: [1]   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: opening d4
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte