Beste schaakvrienden,
Zoals jullie kunnen zien ben ik bezig met een opfrissing van onze schaakcommunity...
- Zo werd Chessmania.net overgedragen aan een nieuwe eigenaar, waardoor onze server ontlast werd en ik mij verder kan concentreren op mijn eigen project.
- Het Schaakforum werd in een totaal nieuw en fris kleedje gestopt, met een fel vereenvoudigde kamerindeling en een nieuw feature om een schaakpartij te posten in je topic. (lees meer: klik hier)
Wat de toekomst van Schaakclub.net betreft: ook daar zal hard aan verder gewerkt worden.
Het komt erop neer dat ik momenteel aan het studeren ben op een volledig nieuwe technologie: AJAX . Met AJAX is het mogelijk gegevens dynamisch in en op te laden, zonder dat je daarvoor de pagina moet herladen. Dit betekent dus dat schaken in real-time nu echt mogelijk wordt. Achter de schermen kan gecontroleerd worden of je tegenspeler een zet heeft gespeeld, en wanneer je zelf een zet speelt, moet de pagina niet meer herladen.
Een eerste AJAX website maakte ik voor de judoclub:
http://www.hikari.be . Behalve voor het forum, zal je zien dat de pagina nooit hoeft te herladen om de verschillende bladzijdes in te laden...
Het is echter nogal ingewikkelde koek, en het zal nog wel even duren vooraleer ik het op een efficiƫnte wijze zal kunnen inbouwen in Schaakclub.net ...
Maar ondertussen draait alles lekker, en ik hoop dat iedereen zich nog goed kan amuseren op Schaakclub.net!!

Groeten,
Geoffrey