Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Schaakclub.net - Online Schaakclub  |  Topic: Automatische herkenning remise...
Pagina's: [1] 2   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Automatische herkenning remise...  (gelezen 4543 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Geoffrey
Paard

Geslacht: Man

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: Juni 20, 2007, 06:06:46 »

Beste schaakspelers,

Vooraleer de Toernooi en Team functie goed kan worden ingebouwd in Schaakclub.net, ontbreekt nog een belangrijk stukje code... nl. de automatische herkenning van remisestellingen.

Vandaag heb ik wat code toegevoegd die aan deze tekortkoming zou moeten tegemoetkomen.

De code herkent:

-De 50-zettenregel (50 zetten zonder een pion te verplaatsen of een stuk te slaan)
-3X dezelfde stelling (na elkaar)
-Stelling met enkel nog twee koningen

De 3X dezelfde stelling regel klopt niet helemaal, in die zin dat enkel gecontroleerd wordt of 3x dezelfde stelling werd gespeeld, na elkaar. Ik heb dit zo gedaan, omdat ik vrees dat het de snelheid van onze server zwaar naar beneden zou halen, als ik elke nieuwe stelling zou moeten gaan vergelijken met elke voorgaande stelling. Voor 1 of 2 partijen zou dit nog gaan, maar vaak worden er enkele tientallen partijen simultaan gespeeld op de server, en dan zou het snelheidsverlies wel te merken zijn. Daarom dat ik denk dat de regel 3X dezelfde stelling na elkaar ook wel zal volstaan.

Of de code nu reeds goed werkt is niet zeker... maar de enige manier om ze te testen is door te proberen. En daarbij is jullie feedback dus belangrijk en ook welkom! Heb je een partij die eindigde met remise en goed valideerde, laat het dan even weten... zo ook als je partij niet goed valideerde... enkel op die manier kan ik eventuele fouten oplossen.

Wanneer dit stukje code goed werd bevonden, zijn toernooien de volgende stap!!  Cool

Ik wens iedereen nog heel veel schaakplezier op Schaakclub.net!!

Groeten,

Geoffrey  Knipoog
q
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 20, 2007, 07:09:17 »

Herkent de code ook gebrek aan matmateriaal? ( 1 loper of paard, 2 Paarden zonder pion, Lopers van gelijke kleur zonder pionnen)?

Bedenk ook dat de 3x gelijke stelling regel enkel geldt voor stellingen met dezelfde speler aan zet, en als een speler het recht om te rokeren of om en passant te slaan verliest wordt dit ook als een andere stelling beschouwd.

Misschien is het beter om deze mogelijk heden wel in te programmeren maar om onderaan het scherm een knopje met 'claim remise' te zetten en deze functie pas als een speler daarop klikt te gebruiken, zo gaat het er ook aan toe in een 'echte partij' 
Geoffrey
Paard

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 20, 2007, 09:50:28 »

Beste,

Ik heb de herkenning van materiaalgebrek er nu ook bijgezet...

Bemerk wel: ik kan niet garanderen dat alles nu al foutloos werkt... er wordt live getest...

Verder lijkt me zo knopje 'Claim remise' wel een beetje irrelevant... ik denk dat als je 50 saaie zetten hebt gespeeld, of niet voldoende materiaal meer hebt, of steeds dezelfde zetten speelt, het een beetje overbodig wordt om dan nog eens op een knopje te moeten drukken...

Groeten,

Geoffrey
« Laatste verandering: Juni 20, 2007, 09:52:11 door Geoffrey » Gelogd
RDC1958
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Juni 24, 2007, 07:14:10 »

Hallo.

Wat zeker is 3x dezelfde stelling is Remise, en spelers moeten in een remise stelling wel aanvallen, dus niet op tijd spelen. Zodra er nog een pion op bord staat kan er geen remise worden geclaimt. We gaan er van uit dat de pion nog kan Promoveren tot dame, en er dan nog mat materiaal aanwezig is.

Het beste is via Internet even de Fide regels raadplegen
StringBender
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Juni 25, 2007, 10:17:59 »

Hi Geoffrey,

Ik denk dat ik een bugje gevonden heb. In de bijgevoegde partij heb ik gewoon gewonnen maar de partij eindigt met :
Zwart staat schaak!
De partij eindigde met remise .

Bij mijn partijen wordt hij niet als remise geteld maar in de lijst afgelopen partijen staat wel 1/2 - 1/2

Karpovje
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 26, 2007, 02:17:10 »

Hallo Geoffrey,

Ik denk dat de remiseherkenning inderdaad nog niet goed werkt. Ik heb een gelijke ervaring als StringBender.
In mijn partij tegen Esther geeft ik schaak en plotseling eindigt de partij met remise. Geen pat oid. ik geef immers schaak!
Dit was een gewonnen eindspel voor wit en kost helaas ratingpuntjes Ik weet het niet
Kun je misschien dit bugje fixen?

Gr,
Karpovje
Geoffrey
Paard

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Juni 27, 2007, 10:52:20 »

Bij de partijen die onterecht remise hebben gevalideerd, heb ik de zet eens teruggenomen en vervolgens zelf (vanuit mijn browser dus) terug uitgevoerd... bij mij kreeg ik geen remise...

Daarom dat ik denk dat de foutieve afhandeling veroorzaakt wordt omdat jullie gecachte javascripts gebruiken... Daarom wil ik vragen om jullie cache te ledigen!

Op die manier gebruik je zeker de laatste versie van mijn scripts.

Bedankt!

Groeten,

Geoffrey  Knipoog
ricardo425
Loper
**

Meedoen is belangrijker dan winnen.

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 27, 2007, 07:46:19 »

Bij de partijen die onterecht remise hebben gevalideerd, heb ik de zet eens teruggenomen en vervolgens zelf (vanuit mijn browser dus) terug uitgevoerd... bij mij kreeg ik geen remise...

Daarom dat ik denk dat de foutieve afhandeling veroorzaakt wordt omdat jullie gecachte javascripts gebruiken... Daarom wil ik vragen om jullie cache te ledigen!
Hoe ledig je een cache? Een vraag van een leek, sorry
Op die manier gebruik je zeker de laatste versie van mijn scripts.
Hoe ledig je een cache? Een vraag van een leek
Bedankt!

Groeten,

Geoffrey  Knipoog
Hoe ledig je een cache? Een vraag van een leek
« Laatste verandering: Juni 27, 2007, 07:48:16 door ricardo425 » Gelogd
Geoffrey
Paard

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Juni 27, 2007, 09:12:34 »

Voor Internet Explorer: Je gaat naar het menu 'Extra' > 'Internet Opties' en daar kies je om de geschiedenis te wissen.
Voor Firefox: Je gaat naar het menu 'Extra' > 'Verwijder privé gegevens...'

Succes!! Knipoog Lachen
ricardo425
Loper
**

Meedoen is belangrijker dan winnen.

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: Juni 27, 2007, 10:16:46 »

Voor Internet Explorer: Je gaat naar het menu 'Extra' > 'Internet Opties' en daar kies je om de geschiedenis te wissen.
Voor Firefox: Je gaat naar het menu 'Extra' > 'Verwijder privé gegevens...'

Succes!! Knipoog Lachen
Dank u. Zal het direkt uitvoeren
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 23, 2008, 06:21:32 »

Partij 74009: josdebruin (1709) tegen henri (1977)

henri maakte me de opmerking dat hij graag had geprobeerd dit eindspel te winnen.

Is dit ook een scriptingprobleem of werd dit "echt" automatisch remise verklaard?
henri
Pion
*

ik speel niet graag tegen schaakcomputers

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 23, 2008, 08:02:37 »

Bergijp ik het goed dat ik mijn partij, die volgens mij ten onrechte remise werd verklaard, niet meer kan vervolgen?
eminem
Loper
**

that's me!!!

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 24, 2008, 11:10:14 »

Bergijp ik het goed dat ik mijn partij, die volgens mij ten onrechte remise werd verklaard, niet meer kan vervolgen?
Beste, deze partij is zeker en vast geen remise, tenzij er reeds 50 zetten werden gespeeld zonder dat er een pion werd verzet en het nog altijd geen mat was...
Geoffrey
Paard

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 24, 2008, 12:16:30 »

Wanneer er ten onrechte remise werd bepaald in een partij, mag je mij altijd het nr. van die partij doormailen, dan open ik ze terug zodat je kan verder spelen.
ChessTies
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 24, 2008, 01:35:22 »

Beste Geoffrey,
Ik ben erg blij dat je de remiseregel ingebouwd hebt.
Bedankt,
ChessTies
Pagina's: [1] 2   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Schaakclub.net - Online Schaakclub  |  Topic: Automatische herkenning remise...
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte