Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: winst of remise?
Poll
Vraag: Kun je winnen met K+T tegen K+P
Nee, remise - 1 (14.3%)
Ja, je kunt de tegenstander nog mat zetten - 5 (71.4%)
Alleen met slecht mogenlijk tegenspel - 1 (14.3%)
Totaal aantal stemmen: 5

Pagina's: [1]   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: winst of remise?  (gelezen 2785 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Vincent-hanff
Gast
« Gepost op: Mei 05, 2008, 06:41:45 »

Ik heb een vrije partij lopend, (niet op schaakclub.net) en ik heb een eindspel berijkt met wit K+T en zwart K+P.
Ik ben wit, maar het probleem is, kan ik nog steeds winnen, of moet ik maar overgaan op remise.
Ik heb een paar schaakboeken die zeggen dat er dan nog alleen maar remise kan ontstaan, maar deze boeken zijn dan ook erg verouderd.
(in één van hen wordt loper als "den loopper" geschreven).
Klopt dit? of is het verouderde theorie?
« Laatste verandering: Mei 05, 2008, 06:44:03 door Vincent-hanff » Gelogd
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 05, 2008, 07:26:44 »

Voor eindspelen met 6 stukken (koningen inbegrepen) of minder moet je niet stemmen. Dit is allemaal berekend met computer. Er bestaan heuse DVD van (die je gratis en legaal allemaal kan downloaden via emule ofzo).

Tot 5 stukken kan je het nog opslaan maar vanaf 6 stukken spreken we over hele grote files, dus je zal enkel maar die halen die je echt nuttig vindt.

Ziehier alvast een link met de percentages winst/remise enzo voor 3 tot 5 stukken (wat al 10 jaar uitgerekend is geweest denkik). Op dit moment worden de 7 stuks uitgerekend.

http://chess.jaet.org/endings/docs/3-5-man_maximals.doc
ricardo425
Loper
**

Geslacht: Man

Meedoen is belangrijker dan winnen.

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 05, 2008, 09:35:34 »

Ik heb een vrije partij lopend, (niet op schaakclub.net) en ik heb een eindspel berijkt met wit K+T en zwart K+P.
Ik ben wit, maar het probleem is, kan ik nog steeds winnen, of moet ik maar overgaan op remise.
Ik heb een paar schaakboeken die zeggen dat er dan nog alleen maar remise kan ontstaan, maar deze boeken zijn dan ook erg verouderd.
(in één van hen wordt loper als "den loopper" geschreven).
Klopt dit? of is het verouderde theorie?
Volgens mij wanneer jij met wit speelt en koning en toren hebt kan je zwart schaakmat zetten.
markeparkje
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 06, 2008, 12:00:02 »

Met  alleen nog koning en toren tegen koning en paard (zonder pionnen op het bord)
zal je toch in remise moeten berusten denk ik  Droevig
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 06, 2008, 12:48:48 »

extract uit het documentje dat ik linkte voor eindspel koning + toren vs koning + paard (KR KN)

==1-0
wtmbtmwtmbtm
51,6789,1148,3310,89

maw
wanneer wit aan zet is (wtm) is het remise (=) in 51,56% van de gevallen..en in 48,33 % wint wit
wanneer zwart aan zet is (btm) is het remise (=) in 89,11% van de gevallen..en in 10,89 % wint wit

dit is enkel het geval bij "perfect" spel en zegt niets over de manier waarop het allemaal moet gebeuren
kl1172
Loper
**

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 06, 2008, 08:49:10 »

http://www.k4it.de/index.php?topic=egtb&lang=en op deze site kun je tot en met 6 schaakstukken de eindspelpositie ingeven en dan kun je zien wat het resultaat is bij elke mogelijke zet, dus ook heel slechte zetten.

groet Lachebek
Kim
markeparkje
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 06, 2008, 03:09:07 »

extract uit het documentje dat ik linkte voor eindspel koning + toren vs koning + paard (KR KN)

==1-0
wtmbtmwtmbtm
51,6789,1148,3310,89

maw
wanneer wit aan zet is (wtm) is het remise (=) in 51,56% van de gevallen..en in 48,33 % wint wit
wanneer zwart aan zet is (btm) is het remise (=) in 89,11% van de gevallen..en in 10,89 % wint wit

dit is enkel het geval bij "perfect" spel en zegt niets over de manier waarop het allemaal moet gebeuren

Wat ik hier niet goed aan begrijp is de beginstelling om deze percentages te berekenen, waar staat het paard en de toren tov van de eigen koning, dit is toch het belangrijkste gegeven niet ?  Soms zelf belangrijker dan wie aan zet is?
Of mis ik iets?
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 06, 2008, 08:11:18 »

Alle twee de zaken zijn belangrijk. Waar staat welk stuk én wie is aan zet.
Met programma als Wilhelm kan je de zaken natrekken als je wil.

Experimentje hier met een mat in 40 zetten via Wilhelm gevonden (elke keer doet wit én zwart de beste zet). Je bent er niets mee maar gewoon om te laten zien dat mat zetten lukt. Ik herhaal, de techniek zelf beheersen is een heel ander verhaal, behalve tamenlijk voor de hand liggende matjes zal het voor de meerderheid onder ons dus meestal niet lukken alhoewel 1 op 2 posities (ongeveer) gewonnen is.

In de link die Kim geeft kan je dus bvb volgende FEN plakken (via "input FEN") : 8/8/1n4R1/2K5/8/8/8/3k4 b - - 0 1
Is wel leuk, je ziet telkens voor alle zetten wat de impact is op de afstand tot mat. Je moet gewoon telkens klikken op de zet die je wenst in de "move" kolom om het eindspel verder uit te spelen.

Na 26 zetten verliest zwart zijn paard. Wat echter opvalt (als je naspeelt) is dat voor 12 van deze 26 zetten maar één zet tot winst leidt, alle anderen geven remise als uitslag. Maw is (bijna) ondoenbaar.
Het algemene idee lijkt te zijn dat je op een of andere manier koning naar een hoek moet proberen duwen en dan paard afzonderen en uiteindelijk bemachtigen.

ps: geprobeerd eindspel hier in te laten via pgn file maar lukt niet
« Laatste verandering: Mei 06, 2008, 08:42:05 door Yokozuna » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: winst of remise?
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte