Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: objectief 2000
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: objectief 2000  (gelezen 20636 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Gepost op: April 24, 2008, 06:30:26 »

Gisteren via discussie op de chat opeens weer gemotiveerd geraakt ivm oud project van me..
Het project is heel simpel, proberen aan 2000 elo te geraken!
Ok, 2000 elo op de site is (waarschijnlijk) minder als 2000 bij de bond, maar..so what, één 2000 tegelijk is al niet slecht!
Volgens mij is die 2000 (=algemeen aanvaarde "goede speler" status) wel haalbaar voor velen onder ons mits we elkander wederzijds motiveren. Want, zoals gewoonlijk, het belangrijkste is niet gemotiveerd te zijn, maar daad bij woord te voegen en blijven uitvoeren dag na dag!
Methode kan trouwens door iedereen gebruikt worden die wenst vorderingen te maken, wel moet er een minimum van tijd voor uitgetrokken worden. 15 per dag? 30 min per dag?
Moeilijk te zeggen..het meeste zal waarschijnlijk het beste zijn!

Ik denk volgende te gebruiken
1. schaakkennis (opening, eindspel, taktiek, ..)
2. zelfkennis (bennik verstrooid? snel moe?..)
3. opponentkennis (hier komt de site goed van pas!)

Punten 1 & 2 zijn klassiek, 3 is "nieuw".

Als ik mijzelf bvb vandaag moet "beoordelen" zou ik onderstaande zeggen (terwijl ik het neerschreef kwam bij me op hoe catastrofaal de situatie wel niet is..)

1. schaakkennis
*opening: eigenaardig genoeg overleef ik die meestal zonder echte kennis, indien tegenstander echter betere zetten doet val ik gauw door de mand --> te verbeteren (verlies hierdoor mss 5% van m'n partijen ofzo)
*eindspelen: speel er niet veel en ken zo ook niet echt goed, de gemakkelijke zal ik wel halen maar wederom indien tegenstander wat te precies ik zal ik het moeten laten afweten --> te verbeteren (verlies hierdoor mss ook 5% van m'n partijen ofzo)
*taktiek: meestal zie ik de motieven wel maar geregeld verdwaal ik dan toch, vaak na te lang over onnodige dingen nagedacht te hebben, vaak de indruk dattik er mezelf dan heb ingeluisd --> te verbeteren (verlies hierdoor mss 75% van m'n partijen ofzo)
*strategie: hier kom ik duidelijk te kort, indien er verschillende op het eerste zicht gelijkwaardige plannen zijn hebbik grote kans verkeerde te pikken --> zeker te verbeteren (verlies hierdoor mss 15% van m'n partijen ofzo)

2. zelfkennis
*verstrooidheid: vrij groot --> moet me beter leren focussen
*vermoeidheid: vrij groot, slechte nachtrust --> van rug veranderen?
*voeding: niet goed --> 3 maal per dag (deftig) eten enzo zou geen slecht gedacht zijn..
*fysische toestand: niet goed --> een minium aan lichaamsbeweging zou ook niet mis zijn..
*ritme: meestal te traag (voor partijen met tijd= niet goed)..of te snel (vooral alsik voorsta), dan mis je vaak iets belangrijks --> te verbeteren

Voor punt 3, opponentkennis bedoel ik niet de kennis van die of die speler maar eerder algemeen gezien. De bedoeling was van zich een soort beeld te vormen van het soort "blunders" die een speler van 1500, 1600, 1700, 1800, 1900 of 2000 elo al dan niet doet. Hoger dan 2000 ga ik niet omdat er maar weinigen zijn op de site en omdat het "doel" van dit opzet 2000 elo is en niet meer. Later, wie weet..
De partijen kunnen bvb "geplukt" worden uit de georganiseerde tornooien, het beste is partijen met een zo groot mogelijk eloverschil te nemen, de "blunders" zullen er des te mooier uitspringen.
Daarna gewoon alles in een mooie grote tabel gieten.
Dankzij deze tabel zal, je dankzij anderen, zonder zelf nieuwe partijen te moeten gaan verliezen, weten waar je waarschijnlijk op moet letten alnaargelang je actuele niveau. Is een soort onrechtstreekse aanvulling van punt 1 dus.

Wat denken jullie ervan? Andere gemotiveerden om de weg naar de 2000 te bewandelen?
Hoe beter we worden hoe meer tegenstrevers van niveau zij ook zullen hebben. Iedereen blij dus.

We zouden alle evaluatiecriteria eens op een rijtje kunnen zetten (weer in een tabel)..en deze bijhouden om de 2-3 maand om te zien of we al dan niet vooruitgang boeken.
« Laatste verandering: April 24, 2008, 06:34:02 door Yokozuna » Gelogd
eminem
Loper
**

Geslacht: Man

that's me!!!

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: April 24, 2008, 10:11:12 »

Ja hoor, ik wil zeker en vast meedoen, men levensdoel in schaken was altijd al om 2000 elo te halen, volgens de meeste haal ik dat wel, maar de vraag is natuurlijk wanneer en hoe sneller het gebeurt, hoe liever, dus ik doe zeker mee met het uitproberen van je systeem! Knipoog
Vincent-hanff
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: April 28, 2008, 10:43:42 »

Ik zou ook graag een ELO van 2000 willen hebben, maar ik denk niet dat ik dat zal kunnen halen.
Het wordt hard werken, en ik heb niet zoveel tijd, ik moet nog dwarsfluit spelen, studeren voor school etc...
Ik heb maar een uur per dag over...
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: April 28, 2008, 10:47:40 »

Een uur per dag is meer dan de meeste onder ons denkik. Het is dan maar kwestie wat je doet met dat uur. Enkel potjes spelen of daadwerkelijk verdiepen in theorie of andere oefeningen.

Ik ben zelf nog steeds niet begonnen aan m'n "plan". Zou wel mooi zijn tijdens de zomermaanden vorderingen te maken en zo de interclubs aanvangen met een beter niveau! Zal proberen begin mei ofzo te starten met een "programma".
Vincent-hanff
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: April 29, 2008, 05:32:08 »

ik wil ook graag meedoen, maar ik betwijfel of het wel haalbaar is voor mij.
(Ik zou graag mijn "echte" ELO op 2000 willen zetten, en niet dat op schaakclub.net.)
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: April 29, 2008, 09:59:14 »

Het feit of je al dan niet de beoogde 2.000 haalt is niet het belangrijkste hé. Belangrijkste is dat we vorderingen maken en dat we mekander steunen enzo.

Ik denk dattik 's morgens bvb paar tactische oefeningkjes zal doen vooraleer naar het werk te gaan enzo.

Heb alvast een spreadsheet aangemaakt voor de maand mei en jullie een uitnodiging gestuurd zodat jullie ook een zoho profiel aanmaken en zelf (dagelijks) de bestede minuten kunnen updaten. Het feit dat we zien dat de anderen al hun dagelijkse portie gedaan hebben zou motiverend moeten werken!

tact(iek) staat voor alle taktisce oefeningen die je kan doen (boeken, sites etc)
theo(rie) staat voor alle openingen of eindspelen die je kan bestuderen
strat(egie) staat voor alles wat strategisch inzicht verschaft in het spel (herspelen meesterpartijen, analyseren al dan niet met computer,..)

Wie nog wil meedoen zeg het maar hé, dan leggen we er gewoon wat kolommetjes bij.
« Laatste verandering: April 30, 2008, 01:12:16 door Yokozuna » Gelogd
Vincent-hanff
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: April 29, 2008, 10:14:22 »

Ik zou Yukozuno willen bedanken voor het initiatief dat hij heeft genomen.
En langst wat gaan we deze uitnodiging krijgen, via e-mail, of schaakforum of iets anders?
« Laatste verandering: April 29, 2008, 10:20:36 door Vincent-hanff » Gelogd
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: April 29, 2008, 10:20:29 »

De beste manier is proberen je toe te leggen en vorderingen te maken. Hopelijk komt er nog wat volk de 3 eerste versterken.
tompovich
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: April 30, 2008, 12:44:10 »

ok doelstelling is 2000 OP DEZE SITE OF WAT ? simpel dump je huidige account maak een nieuwe speel alleen tegen de sterkste 20 spelers maak ze af en je heb je rating !

is snelste manier 

het is echter beter om 2000 officielle elo te halen dat zal wat anders zijn ik weet bvb dat de 10 hoogste ratings op deze site club schakers zijn met ni meer dan 1700 a 1800  of zelfs thuisschakers die hier traag correspondetie spelen  terwijl hun tegenstanders een pak sneller spelen en soms zelfs nog winnen ook !  dus zo zie je maar elo is relatief

Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: April 30, 2008, 07:33:43 »

Ikzelf mik uiteindelijk naar de 2.000 "echte" elo, maar probeer eerst de 2.000 hier te halen (ennik ik ben er nog ver van).

Wat betreft de verhouding tussen de bondselo en de schaakclub.net elo die zullen we misschien te weten komen als genoeg mensen hun profiel invullen. Er zal wel wat speling opzitten maar zeker geen honderden punten zoals je stelt denkik.

Doe je mee? Of heb je reeds boven de 2.000 elo hier? (tompovich niet gevonden in klassement)
ricardo425
Loper
**

Meedoen is belangrijker dan winnen.

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: April 30, 2008, 07:46:31 »

Ik wil wel meedoen. Al is het maar om wat te verbeteren in mijn schaakniveau,
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: April 30, 2008, 07:56:58 »

Leuk dat je meedoet Ricardo! Ik heb je net een uitnodiging gestuurd opdat je de spreadsheet zou kunnen aanvullen. Je 3 kolommetjes staan er reeds bij.

Vannacht hebbik http://homepage.ntlworld.com/adam.bozon/ChessPuzzles.htm al uitgekiend.
Ongeveer 1 uur voor gemakkelijk+medium en nog eens een uur voor de moeilijke zou ik zo zeggen.
3 reeksen van 12 opgaves alleen maar mat geven.
ricardo425
Loper
**

Meedoen is belangrijker dan winnen.

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 01, 2008, 12:02:13 »

Hoe gaat het verder in zijn werk, heb van alles al geprobeerd maar kan de stukken niet verzetten. Of is dat zo.
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 01, 2008, 12:15:46 »

Voor bovenstaande serie kan je inderdaad niets verzetten. Je kijkt gewoon naar de diagrammen en wanneer je denkt gevonden te hebben "scroll" je naar beneden, daar staat het antwoord in pgn notatie normaal gezien, soms met een woordje engels erbij ook.

Heb net ook volgend testje gedaan: catastrofaal veel fouten gedaan!
http://www.iamcoach.com/chess/Examples/Quiz/quiz_templateIK1.html
Weer in het engels, hier moet je aanvinken  en dan op "grade quizz" beneden klikken om de antwoorden te zien.
tompovich
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 01, 2008, 04:23:52 »

Er zit bij de top spelers op deze site heel wat speling op zoals ik al zei sommigen ken ik persoonlijk , allemaal heb ik ze verschillende keren als tegenstanders gehad hier op de site

De top 10  is een verzameling van clubschakers en huisschakers die cs spelen , uiterst behoedaam omspringen met alles en beducht zijn voor hun rating.

Dat gezegd zijnde zullen jij en Simon zeker 2000 halen . Dat was mijn punt alleen maar.
Ik heb op deze site gespeeld samen met mijn broer en zus  ongeveer van bij de oprichting. Ik heb samen met hen dan ook alle huidige en voormalige top 10 spelers gehad.
Zelden waren we onder de indruk moet ik zeggen . Dus het objectief is zeker haalbaar mits uw voorwaarden.

Ikzelf speel hier niet meer  mijn zus wel. Mijn broer en ik moeien ons soms echter wel :.)  Mag eigenlijk ni en vermits mijn broer 2100 elo heeft gehad in Duitsland. Is dat wel logisch ikzelf ben met mijn laatste interne clubelo van 1900 niet bepaald een probleem daar mijn zus sterker speelt en dat zonder in een club gezeten te hebben de laatste  10 jaar !

Blijkbaar hebben we ons werk iets te goed gedaan. We waren  haar leraren en sparringpartners.  Grijns

mvg

Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: objectief 2000
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte