Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: ELO berekenen
Pagina's: [1]   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: ELO berekenen  (gelezen 2830 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Vincent-hanff
Gast
« Gepost op: April 20, 2008, 12:09:33 »

Met die ELO berekening enz...
vraag ik me af waar je dat kunt laten berekenen, want ik ben niet aangesloten bij een club en wil graag mijn ELO weten.
Yokozuna
Site Moderator
Paard

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: April 20, 2008, 08:59:41 »

Je elo wordt automatisch na elke partij berekend op de site.

Uitleg over de manier waarop dit kan gebeuren lees je hier bvb: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elo-rating (+ paar links)
Op de site van de West-Vlaamse Schaak Academie vindt je ook info : http://users.compaqnet.be/wvsa/Elo/elo.html

Als je leest zal je zien dat er verschillen zijn alnaargelang het land ed. Door na te trekken voor je eigen partijen zal je de K-factor kunnen zien die hier gehanteerd wordt (testje hebbik nog niet gedaan).

Online schaken als hier is eigenlijk een soort kruising tussen correspondentieschaak en "echt" schaken.  Eventueel zou zelfs de correspondentierating kunnen toegepast worden. Deze rating kan blijkbaar sterk uiteenlopen van de FIDE rating voor dezelfde mensen.

Ben benieuwd te zien of voor diegenen die een "officiele" rating hebben de rating van de site eerder overeenstemt met de FIDE of met de correspondentie. Zou ook een aanwijzing zijn van hoe de spelers deze site beschouwen.
Ikzelf wacht bvb geregeld op "inspiratie" en keer soms 3 tot 4 maal terug op een positie alvorens te spelen. Ondertussen speel ik m'n andere partijen gewoon door.

ps: In gelinkte artikel via wikipedia lees je ook nog dat "...De bedenktijd bedraagt maximaal drie dagen na poststempel, een binnenlandse partij is in een paar maanden afgelopen, maar een partij tegen een schaker bv uit Rusland kan jaren duren waardoor de kosten tientallen euro's kunnen bedragen..."..maw 3 dagen per zet werd besloten als zijnde een "redelijk" ritme, goed om weten.
eminem
Loper
**

Geslacht: Man

that's me!!!

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: April 20, 2008, 11:50:17 »

Hey,

wat de factor betrefd geloof ik dat het in het begin 32 bedraagt, tot men 300 partijen heeft gespeeld, dan wordt die beperkt tot factor 12 denk ik...

mvg,

simon
Geoffrey
Paard

Geslacht: Man

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: April 20, 2008, 01:13:35 »

Het algoritme voor de puntenberekening op deze site, haalde ik van:

http://users.compaqnet.be/wvsa/Elo/eloblad.html
zwarte ridder
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Juni 08, 2008, 09:46:40 »