Beste schaakspelers,
Graag wil ik even wat duiding geven bij de acties van de laatste dagen omtrent de regels op Schaakclub.net
Er zijn drie belangrijke regels op de site:
1. Computerhulp is niet toegelaten
2. Meerdere accounts per gebruiker zijn verboden
(1 account per gezinslid is wel toegelaten)3. Spelers op de website moeten elkaar met respect behandelen. Onfatsoenlijk taalgebruik is niet gewenst op deze site.
Overtreden van deze regels kan tot het blokkeren van je account leiden.
De laatste 2 dagen heb ik zelf eens een controle gedaan op regel 2, en blijkt dat toch een heel aantal spelers onder meerdere nicks spelen. Vaak wordt aangegeven dat het daarbij om een soort "probeer"account gaat, waar tijdens het schaken al eens wat meer gedurft mee kan worden gespeeld, zonder dat het eventuele puntenverlies daaraan verbonden consequenties heeft voor de "echte" account.
Op het eerste zich lijkt dit geen probleem, doch leveren dergelijke accounts alleen maar kwantiteit, en helemaal geen kwaliteit aan de site. Bovendien is het gewoon oneerlijk (je doet je voor als iemand anders, terwijl het eigenlijk om dezelfde persoon gaat). Daarom wordt dit ook niet getolereerd op de website.
De betreffende spelers werden geblokkeerd op de site. Bemerk dat regel 2 en regel 3 ook gelden op Schaakforum.net .
Er wordt ook gecontroleerd op regel 1: computerhulp. De analyses gebeuren door het programma Fritz. Wanneer deze voldoende aantonen dat een computer gebruikt werd voor het berekenen van zetten, wordt de betreffende speler ook meteen geblokkeerd op de site.
Ik vind het ergens spijtig dat dit zo moet gebeuren, doch kan valsspelen in geen geval getolereerd worden.
--------------------------------------------------------------------------------
Om de sterke spelers op de site een extra troef in handen te geven om hun sterke spel te verdedigen, heb ik de profielpagina aangepast, zodat voortaan ook officiële ELO-punten kunnen worden aangegeven.
Graag wil ik iedereen met officiële ELO oproepen zijn of haar profiel bij te werken. (Trouwens graag aan iedereen een oproep om je profielpagina bij te werken). Bemerk wel dat je bij het ogeven van je ELO, ook je aansluitingsnummer, je clubnummer en de bond waarbij je bent aangesloten, moet opgeven. Alleen je ELO en de bond verschijnen publiek. Het is niet toegestaan ELO op te geven, als je die niet hebt.
Dit kan een troef zijn voor spelers die, net omwille van hun sterke spel, verdacht worden van computergebruik. Langs de andere kant kan het opgeven van valse informatie ertoe leiden dat je direct wordt geschorst op de site... tja, anders heeft deze optie weinig zin natuurlijk.
Verder graag een oproep naar iedereen om zijn of haar profiel bij te werken! Het is jouw identiteit op de website!!
--------------------------------------------------------------------------------
Spelers die onder meerdere nicks hebben geregistreerd, kunnen dit rechttrekken door hun andere accounts zo snel mogelijk terug te verwijderen of door op de link 'Heractiveer je account' in het Hoofdmenu te klikken (zonder daarna de betreffende account(s) ook effectief te heractiveren).
Dit gezegd zijnde kan het schaken op Schaakclub.net weer volop verder gaan!!

Groeten,
Geoffrey