Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: HELP - schaak mat - HELP
Pagina's: [1]   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: HELP - schaak mat - HELP  (gelezen 2117 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
gijsje74
Pion
*

Bekijk profiel
« Gepost op: Mei 14, 2007, 03:26:25 »

Hallo allemaal,

Ik heb een weddenschap afgesloten, maar ik kom er niet uit. Wie helpt mij...

Je zet de koning op het midden van het bord (zeg E5). Ik heb als tegenpartij twee torens en een paard. Met deze drie stukken moet ik de koning schaak mat zetten. Op welke posities moet ik deze drie stukken neerzetten?

Wie helpt me... Ik moet aankomende vrijdag uitsluitsel geven (anders moet ik een avond oppassen;-)).

Mijn dank is groot!

Groetjes,

Stephanie
kl1172
Loper
**

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 14, 2007, 08:17:26 »

koning op e5

Je kan wel een positie op het bord zetten die "an sich" wel schaakmat is door de torens op d5 en f5 te plaatsen en het paard op c5. Je hebt alle karakteristieken van een schaakmat, de koning staat schaak (dubbelschaak zelfs) en heeft geen enkel vluchtveld meer.    Grijns Cool

Tong  Verbaasd LET OP, deze positie kan je nooit volgens de regels in een partijtje schaak bekomen !!!
Als het een schaakmat moet zijn die je dus ook in een partijtje moet kunnen bekomen of in een schaakprobleem na enkele zetten, dan heb je pech. Gaat het hier puur over een "schaakmatpositie" dan is dit technisch gezien wel een schaakmat.

Als je de koning in een hoek kan zetten of aan de rand, dan kun je hem zo op een legale manier mat zetten met deze stukken (dus zoals in een echt partijtje).

Ben zelf geen goede schaker, dus ik weet niet of dit je probleem oplost. Maar op het eerste zicht lijkt het niet op een "legale manier"  te lukken als de koning op e5 staat. Misschien dat de schaakgoden op deze site wel een oplossing hebben.

groet
Kim
gijsje74
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 14, 2007, 08:26:21 »

Dank je, Kim, ik heb nu een bridgedagje met een meesterklasse speler verdient. Toch leuker dan op z'n kids passen!!!

Pagina's: [1]   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: HELP - schaak mat - HELP
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte