Praten over schaken Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: SPORTIEF SCHAKEN
Poll
Vraag: Sanctie Bij spelers die met Computer programma spelen
Onmiddelijk verwijderen vd site. - 14 (56%)
Alle raiting punten verwijderen - 4 (16%)
Schorsing van bepaalde periode ( zeker 14 dagen ) zoadat al zijn lopende partijen verloren gaan - 7 (28%)
Totaal aantal stemmen: 20

Pagina's: [1] 2   Omlaag
E-mail dit topic Print
Auteur Topic: SPORTIEF SCHAKEN  (gelezen 5667 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
RDC1958
Gast
« Gepost op: Mei 13, 2007, 09:27:07 »

Hallo.

Ik ondek dat er nog niet volledig sportief word gespeeld op de site, dat er met hulp word gespeeld betwijfel ik niet. Sommige spelers kunnen het nog steeds niet laten, jammer dat het niet kan worden achterhaal. Zowel op Schaaknet of Chessmania gebeurd het, wat hebben de spelers er aan Verbaasd?
ricardo425
Loper
**

Geslacht: Man

Meedoen is belangrijker dan winnen.

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 13, 2007, 09:46:27 »

Ik pleit voor onmiddelijke verwijdering van de site.
Maar dan moet het ook niet mogelijk zijn om onder een andere nickname terug te komen
ricardo425
Loper
**

Meedoen is belangrijker dan winnen.

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 13, 2007, 09:54:03 »

Kiezen voor de harde aanpak kan inderdaad wel streng zijn, maar terecht regels zijn regels voor iedereen en wie ze niet volgt zal er moeten aangeloven.
Hopelijk word het opgelost, wie rechtvaardig speeld hoeft geen enkele vrees te hebben.
Zo denk ik er ook over. Eerlijkheid duurt het langst
kl1172
Loper
**

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 14, 2007, 09:24:39 »

Voor zover het achterhaald kan worden direct schorsen. Ik zou misschien niet direct "levenslang" geven maar toch een aanzienlijke periode voor bv een half jaar of een jaar. Zo een beetje als bij een positieve dopingcontrole in  de meeste sporttakken.
Bij een 2e maal tegen de lamp lopen levenslang natuurlijk. Alhoewel de meesten al na die 1e schorsing zullen wegblijven denk ik.

Hoe zit het eigenlijk met de mogelijkheden om zoiets met een redelijke nauwkeurigheid te controleren. Bij mindere schakers kun je dat waarschijnlijk direct zeggen, maar heel goede schakers die  nu eenmaal de correcte zetten kiezen en die (per ongeluk?) overeenstemmen met een computerprogramma (of sla ik hier de bal mis, ben zelf niet zo'n denderende schaker Lachen ). Is het verschil echt zo groot, kan er zelf niet iets zinnigs over zeggen wegens (veel) te weinig kennis.

groet
Kim
« Laatste verandering: Mei 14, 2007, 09:26:37 door kl1172 » Gelogd
Thor
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 14, 2007, 09:11:48 »

Inderdaad het zou niet mogen, en wat heb je er in godsnaam aan om zo te spelen?
1. je leert niets bij
2. je krijgt niet de voldoenig van je partij te winnen en dat is toch wat het leuk maakt.

Maar zoals kl1172 eerder gezegt heeft hoe kun je nu zeker weten of iemand valsspeelt of niet?,een zéér goede clubschaker speelt toch altijd goed?
Holland-duck
Loper
**

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 28, 2007, 11:19:01 »

Hou het sportief en spannend!
99% van de mensen schaken hier ook op die manier!
En als er iemand tussen zit die op welke manier dan ook valsspeelt, gewoon verwijderen van de site!   Ik word wel eens uitgedaagd voor een partij met een tijds limiet van 5 minuten P.P.  Als je dan niet oplet heb je een partij verloren zonder ook maar 1 zet te doen!
Geef mij maar een eerlijke tegenstander, ik ben niet bang om te verliezen!
Maar ik maak het je niet makkelijk!  Rollende ogen hoop ik! Verbaasd  LOL

grt Erwin
Geoffrey
Paard

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 29, 2007, 12:59:59 »

Hou het sportief en spannend!
99% van de mensen schaken hier ook op die manier!
En als er iemand tussen zit die op welke manier dan ook valsspeelt, gewoon verwijderen van de site!   Ik word wel eens uitgedaagd voor een partij met een tijds limiet van 5 minuten P.P.  Als je dan niet oplet heb je een partij verloren zonder ook maar 1 zet te doen!
Geef mij maar een eerlijke tegenstander, ik ben niet bang om te verliezen!
Maar ik maak het je niet makkelijk!  Rollende ogen hoop ik! Verbaasd  LOL

grt Erwin

Voor de duidelijkheid:

Partijen waarin geen 2 volledige zetten (dus 2 van wit en 2 van zwart) werden gespeeld, worden niet meegeteld voor de ranking!! Er valt hierbij dus niets te winnen of te verliezen!
Holland-duck
Loper
**

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 05, 2007, 09:48:37 »

Ok  weer wat geleerd!
Dat wist ik dus nog niet!!  Geschrokken

hatsiekiedeej.    ....klik uit!
mouse
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: Juni 20, 2007, 04:45:33 »

sportief schaken is belangrijk zowel zelf denken als elkaar te succes wensen of feliciteren na de partij is wel zo prettig ik doe het wel altijd maar je kan niet iedereen verplichten om ook zo sportief te zijn, en ja programma`s zijn helemaal onsportief maar dat is onkruid wat lastig te bestrijden is
mouse
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: Juni 25, 2007, 06:41:42 »

ja ik vond het niks maar wou  me skills even testen
vond het toch wel leuk dat het programmatjes afentoe lang moest denken op mijn zetten maar uit eindelijk werd ik toch van het bord geveegd
tja ik heb er een hekel aan programma schakers, zoals ronny al zei, je leerd er niks mee en wat heb je er aan Verbaasd

maar ik denk maar zo ze hebben hulp nodig om me te verslaan
en als je in het echt een partij tegen die persoon speelt versla je hem met gemak,
voor heel veel gaat het om plezier en hobby het internet schaken en een heel klein percentage doet er alles aan om te winnen das jammer, maar maak je niet druk overal heb je rotte appels met elk game console zoals xbox online of psp3 heb je valsspelers of hulp gebruikers je houdt het altijd,
ik doe voor mezelf noteer ik die persoon op een lijst en speel er nooit meer tegen
ik vind het zonde van mijn tijd en engerie en denkwerk om daarmee een partij te spelen

de partij tegen ronny was op toestemming maar we voelde ons allebei er niet prettig bij , maar ik zou het zo nog een keer doen, want vond zelf dat ik een paar kleine foutjes had gemaakt waardoor ik mischien de partij een paar zetten had kunnen uitstellen Grijns

zelf denken zal je de meeste voldoening schenken en leer je ook het meest
« Laatste verandering: Juni 25, 2007, 06:43:18 door mouse » Gelogd
Aad.b
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 01, 2007, 01:08:05 »

Ik ben ook voorstander van schaak zonder hulp van een of ander computerprogramma Iedereen die daar voor is zou dat aankunnen geven b.v. in zijn persoonlijke tekst. met daar bij de vraag aan de tegen spelers om ook zonder hulp van zo'n programma te spelen. Misschien is het mogelijk dat je zoiets aan geeft door een simbooltje. Zo dat er naast je sterretjes iets komt te staan wat aan geeft dat je zonder hulp van een computer wenst te spelen.
Aad.b
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 01, 2007, 01:35:43 »

Nu heb ik iets vreemds ontdekt. Bij de N.B.C=correspondentie schaak (ook via het net.) Dit is een club van de K.N.S.B. En daar schaken velen als volgt: men speelt daar via de computer net als wij, maar naast die computer staan er nog twee, die ieder met een ander program de zetten uitrekenen. Zo dat er voor de schaker wat te kiezen valt. want zo krijgt hij 2 oplossingen, of 2 verschillende zetten aangereikt. Dat zijn dan geen zelf geschreven programmaas want dan zou ik kunnen begrijpen dat men die tegen alkaar wil laten spelen om te zien wie het sterkste programma geschreven heeft. Maar daar is hier geen spraken van. Want men speelt tegen elkaar met programmas die gewoon te koop zijn zoals b.v. "Frits" Nu hebben ze een nederlandse wereld kampioen correspondentie schaak. Maar ik kan niet inzien wat daar nou zo leuk aan is om zo wereld kampioen te worden. Zo denk ik ook over lieden die op schaakclub. net het werk door de computer laten doen zij belazeren zichzelf. Maar wees voorzichtig!  Denk niet te snel dat iemand speelt met een schaak program. Hij of zij kan ook gewoon een paar goede invallen hebben.     
Aad.b
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 01, 2007, 01:40:45 »

Wat betreft die "poll" hoe ga je zeker weten dat iemand met een programma speelt?
de Baak
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: Oktober 29, 2009, 06:03:39 »

Het is niet te controleren. Als iemand zonodig een computer wil gebruiken dan doet ie dat maar. Ik heb dan tenminste nog een potje geschaakt terwijl mn tegenstander een computer heeft bediend.

Ik merk wel ander onsportief gedrag, zoals het heel langzaam zetten als iemand schaak staat terwijl er maar 2 mogelijkheden zijn om de koning te verplaatsen (met name tijdens het eindspel) en ze wel lang online zijn. Op het moment dat ze mij schaak zetten gaan de zetten stukken sneller.

Ook zie ik dat mensen gaan spelen tegen nieuwe spelers die de meeste potjes hebben verloren (bijvoorbeeld 8 van de 10)maar nog wel een hoge ranking hebben omdat ze ook bij 1500 zijn gestart. Het winnen tegen iemand met zon 'hoge ranking' levert relatief veel punten op.
Tomvb
Pion
*

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: November 07, 2009, 01:15:53 »

Het valt bijna niet te controleren of een speler een computer gebruikt tijdens het schaken; een opening opzoekt in een schaakboek of op het internet; de hulp inroept van een andere schaker, enz. Tenzij natuurlijk het speelniveau te sterk varieert (een clubspeler die middelmatig tegen zwakkere spelers speelt, maar superieur tegenover sterkere spelers).

Het is mij eerlijk gezegd ook eens overkomen. Ik speelde een partij tijdens mij vakantie, (via een W-Lan verbinding op mijn iPod) tegen een vrij matige tegenstander op deze club. Mijn broer, die (nog) beter schaakt als ik, zag de partij en gaf daarop het kommentaar dat als ik een bepaalde zet zou doen, de partij zeer snel kon winnen. Uiteindelijk deed ik dan maar een andere zet, die niet zo sterk was, maar de verleiding was wel zeer groot.

Vraag is natuurlijk, hoe eerlijk moet or wil men zijn. Tijdens grootmeester wedstrijden worden afgebroken partijen ook uitvoerig door de secondanten en computer programma's geanalyseert. Dat vindt men dan heel normaal, hoewel dat eigenlijk ook niet eerlijk is (of niet?).
Pagina's: [1] 2   Omhoog
E-mail dit topic Print
Schaakforum.net  |  Forum  |  Clublokaal  |  Topic: SPORTIEF SCHAKEN
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte