De beste methode is de basisbegrippen van 'de opening' te leren. Ik kan je hiervoor de stappenmethode aanbevelen, deze beginselen staan hier naar mijn insziens echt duidelijk en makkelijk uitgelegd (stap 2 of 3 dacht ik).
Ik zal ze even kort samenvatten :
het centrum controleren ( de velden d4, e4, d5, e5)
als wit vind ik voor een beginner 1. e4 de helderste beginzet. Je maakt plaats voor je loper en dame, je controleert direct ook een veld in het centrum (d5).
stukken ontwikkelen als basisbeginsel is het meestal goed om nu je loper(s) of paard(jes) ontwikkelen(=activeren). Ik heb al eens gelezen om eerst een paard te ontwikkelen, dit hoeft niet maar het voelt bij mij meestal toch beter aan.
Probeer de ontwikkeling zodoende uit te voeren dat je extra controle krijgt over de centrumvelden en dat je plaats maakt zodoende dat je koning kan rokeren om zo tot het volgende puntje te komen:
de koning in veiligheid brengenAls alles goed is verlopen, je loper(s) en paard(jes) ontwikkeld en een sterke greep op het centrum, kan je je koning in veiligheid stellen en ook nog eens als bonus je toren activeren.
Dit hangt af van situatie tot situatie soms rokeer je al na 4 zetten soms pas na 8, 10, ... soms zelfs niet.
Voor een beginner kan ik het echter wel aanraden, want een koning kan je centrum een beetje verzwakken (door een penning van een stuk in het centrum) en is meestal ook een makkelijkere prooi als hij in het midden van het bord blijft.
De Dame niet te snel ontwikkelen. Het kan in sommige gevallen maar om je de basisbeginselen bij te leren, is het beter om voorlopig eerst enkele stukken te ontwikkelen en dan wat later in de partij met de Dame toe te slaan. De Dame is een stuk met veel waarde en kan in de opening makkelijk aangevallen worden door kleinere stukken van de tegenstander waardoor je tempo('s) verliest die je tegenstander dan een sterke ontwikkeling (activering) van zijn stukken geeft.
Dat is het in een hele kleine notedop, ik heb er veel aan.
Heb je de beginselen onder de knie, dan kun je al wel eens een openingetje bekijken en proberen toe te passen. Met deze beginselen zit je meestal (niet altijd) goed en heb je (als beginner) meer aan dan enkel wat openingszetten uit je hoofd te leren. Wat als de tegenstander een andere opening speelt, dan heb je niets om op terug te vallen. Met deze basisbeginselen kun je dan tenminste nog iets uit de brand slepen.
groet

Kim