Beste schaakspelers,
Zoals jullie misschien al hebben gemerkt is speler: RDC1958 van de website verwijderd.
De reden is dat hij een computerprogramma (Fritz) heeft gebruikt bij enkele partijen, waaronder o.a. partijen tijdens het zomertoernooi.
Bij deze wil ik dus nogmaals terugkomen op het
topic van Zoekersweb, dit was dus helemaal niet ongegrond.
Wanneer van een speler wordt vermoed dat hij/zij computerprogramma's gebruikt voor het berekenen van schaakzetten, worden een aantal partijen van deze speler geanalyseerd door Fritz8, Junior9 en Rybka. Wanneer deze analyses uitwijzen dat vaak "de beste" zet werd gespeeld, en er bovendien enkele andere duidelijke aanwijzingen zijn (bv. erg wispelturig spel, plots winnen tegen de sterkste spelers, enz.) volgt een onmiddellijke en definitieve verbanning van de schaaksite.
Deze regel geldt voor iedereen, ongeacht eventuele sponsoringen.
In het geval van RDC1958 kwam daar nog bij dat hij de functie van Toernooileider vervulde op de site.
Waarom zo'n harde maatregel? Omdat het, inderdaad, bijzonder frustrerend is dat wanneer je een toernooi speelt, er plots een speler onverslaanbaar is! Dit is ten gronde oneerlijk... als er op deze manier geschaakt moet worden op de site, dan sluit ik de deuren!
Het account "RDC1958" is een oneerlijk account!! De punten zijn op een oneerlijke manier verdiend, net als de medailles. Bovendien nog eens een functie van toernooileider vervullen, en tegen mij steeds de rol van het slachtoffer spelen zet bij mij eerlijk gezegd extra kwaad bloed.
RDC1958 heeft uiteindelijk tegen mij persoonlijk bekend inderdaad soms vals te spelen.
Het was oorspronkelijk niet de bedoeling dit publiek mee te delen, omdat ik mensen liever niet publiek aan de schandpaal zet... maar na enkele mails van RDC1958 aan mijn adres en de vele vragen rond RDC1958 maak ik hierbij een uitzondering op deze regel.
Ik doe mijn best een goede webmaster te zijn voor Schaakclub.net, maar in sommige gevallen moet ik hard zijn (wat ik liever niet ben).
RDC1958 komt NIET meer terug op de site... mocht hij opnieuw registreren onder een andere account, zal deze registratie per direct terug worden verwijderd.
Zoals ik vroeger al eens heb gezegd: ik heb veel liever een kleine schaakcommunity met mensen die eerlijk schaken, dan een grote community met een heleboel valsspelers.
Omdat beide situaties niet mogelijk zijn, probeer ik de kerk ergens in het midden te houden... in dit geval heb ik hard ingegrepen.
Verder wens ik iedereen nog veel schaakplezier op de site!!
Groeten,
Geoffrey